Buat Sendiri Pes Ikan Bakar, Hanya Guna Bahan Yang Ada Di Dapur

June 7, 2020 rencah7 0

Jika sebelum ini kita hanya makan ikan bakar di kedai, hari ini apa kata kita buat sendiri ikan bakar di rumah. Mudah sahaja resipi ikan bakar yang dikongsi oleh Tyra Yahya ini. Hanya guna bahan yang sedia ada di dapur, anda boleh menikmati ikan bakar yang cukup enak rasanya. Memang sedap! Cubalah sendiri.
RESIPI PES IKAN BAKAR
BAHAN-BAHAN:
Bawang putih Bawang merah Cili (kalau tak nak pedas letak 4 biji dah cukup) Jintan manis
CARA PENYEDIAAN:
1. Tumbuk semua bahan-bahan di atas. Lumat atau kasar, terpulang pada cita rasa masing-masing.

2. Masukkan susu pekat ke dalam bahan yang ditumbuk tadi dalam 3 atau 4 sudu. Ikut cita rasa masing-masing.

3. Perasakan dengan garam, serbuk perasa (nak letak boleh, tak letak pun tiada masalah) dan serbuk kunyit.

4. Gaulkan semua bahan tadi. Bila dah gaul, akan jadi seperti ini. Pes dah siap. Rasa dia lemak-lemak manis, masin dan pedas.

5. Kemudian, lumurkan ikan dengan garam dan kunyit terlebih dahulu. Jangan letak terlalu banyak kera..

Resipi Donut Kentang, Anak-Anak Pasti Suka

June 7, 2020 rencah7 0

Kuih donut merupakan antara kuih yang popular sewaktu Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan. Kali ini, jom kita variasikan donut yang lebih berkhasiat untuk anak-anak di rumah. Gantikan donut biasa dengan donut kentang. Resipi yang dikongsi oleh Maria Bentalib ini pastinya menjadi kesukaan anak-anak kerana rasanya cukup enak dan berlemak.
RESEPI DONUT KENTANG OHSEM
BAHAN-BAHAN
500g tepung gandum Garam hujung camca 2 sdb susu tepung (tak kesah brand apa pun) (garam dan susu ni letak kat tepung gandum)
2 sdb gula kasar 1 paket yis segera 1 penutup esen vanila 200g kentang – direbus 2 biji telur 1 cawan minyak sayuran Gula castor untuk golek dengan donut yang dah goreng
CARA PENYEDIAAN:
1. Mula-mula sekali, rebus kentang. Dah empuk, kopek kulitnya dan lenyek sampai lumat.

2. Pastu, bab yis pulak. Larutkan gula dengan sedikit air panas, dalam mug. Masukkan esen vanila. Tambah air hingga setengah mug, pastikan air dalam mug tu suam (jangan air panas, nanti yis mati). Tuan..

Mudahnya Buat Kerabu Pucuk Paku Gaul Isi Ikan. Bertambah-Tambah Nasi!

June 6, 2020 rencah7 0

Jika anda ingin mencari lauk pembuka selera, kami cadangkan anda cuba menu kerabu pucuk paku gaul isi ikan ini. Memang sedap dan makin berselera dibuatnya. Ratah begitu sahaja pun sedap. Jom kita cuba resipi yang dikongsi oleh Puan Mizah Ngatiman ini.
RESEPI KERABU PUCUK PAKU GAUL ISI IKAN

BAHAN-BAHAN:
Seikat pucuk paku Segenggam taugeh 3 ekor ikan selayang/ kembung – direbus dan diambil isinya Segenggam kelapa parut putih 1 tangkai lada besar 1 biji bawang merah 1 cawan santan – diperah dengan air suam Garam dan gula secukupnya
CARA PENYEDIAAN:
1. Mula-mula, cuci bersih sayur pucuk paku dan taugeh. Kemudian celur air panas hingga layu dan lembut.

2. Tapiskan sayur yang telah dicelur tadi.

3. Satukan kelapa parut, isi ikan, lada dan bawang yang telah dihiris halus.

4. Gaul ramuan tadi. Pastikan tangan disarung dengan plastik untuk mengelakkan kerabu kita mudah basi.

5. Kemudian, letak sayur tadi.

6. Akhirnya curahkan santan, letak garam dan gula secukup rasa. Gaul rata..

Cara Masak Ayam Panggang Sedap Guna Air Fryer

June 6, 2020 rencah7 0

Makanan yang sihat pastinya menjadi pilihan ibu-ibu yang prihatin terhadap pemakanan dan kesihatan ahli keluarga. Salah satu yang boleh dicuba ialah resipi Ayam Panggang air fryer ini. Resipinya cukup ringkas dan tidak guna minyak langsung! Hanya perlu masak guna air fryer. Hasilnya, sama macam ayam panggang yang anda beli di restoran. Jom cuba. Pasti puas hati.
RESIPI AYAM PANGGANG AIRFRYER @ AYAMMAS BLACK PEPPER ADIB

BAHAN-BAHAN:
2 sudu makan serbuk lada hitam 1 sudu makan garam 1 sudu makan sos tiram 1 sudu makan kicap pekat 1 sudu makan kicap masin 1 sudu teh serbuk Cukup Rasa 1 sudu makan sos cili 5 ulas bawang putih/ serbuk bawang putih CARA PENYEDIAAN:
1.Satukan semua bahan diatas dan adun sebati.
2.Ambil ayam dan lumurkan hingga rata. Lumur juga di bahagian dalam ayam.
3.Perap ayam selama 1 malam atau paling minimum 5 jam.
CARA MEMASAK:
1.Masukkan ayam ke dalam air fryer dan masak 10 minit pertama menggunakan suhu 180C. Ia bertujuan untuk mendapatkan warna kulit ayam yang ..

Cara Simpan Daun Kunyit Dengan Betul, Dah 3 Minggu Pun Masih Segar

June 6, 2020 rencah7 0

Daun kunyit merupakan antara pelengkap ramuan bagi masakan seperti rendang dan gulai lemak. Pastinya kita akan beli seikat daun kunyit di kedai dan hanya menggunakan sehelai sahaja dalam masakan. Selebihnya akan kita simpan.
Namun, bagaimana cara untuk kita mengekalkan kesegaran daun kunyit dan memastikan ia tidak kering bila disimpan di dalam peti sejuk? Tentu kecewa bila lihat daun kunyit jadi kering dan layu begitu sahaja di dalam peti sejuk.
Sebenarnya, ada tip dan cara yang boleh anda lakukan untuk memastikan daun kunyit yang dibeli kekal segar dalam jangka masa yang lama. Tip ini dikongsi oleh Puan Huda Zainal. Semoga bermanfaat!
Hasil setelah lama simpan. Daun kunyit 3 minggu. Daun kesum 6 hari. Surprise juga masa buka bekas tadi.
LANGKAH 1: Lapik kitchen towel dalam bekas. Nak guna kain pun boleh.

LANGKAH 2: Basahkan kitchen towels tu. Biar dia lembap.

LANGKAH 3: Masukkan daun kesum & kunyit. Kalau nak guna untuk simpan pudina pun boleh.

LANGKAH 4: Cover atas daun tu ..

Bihun Goreng Tom Yam Ikut Aje Langkah ini, 15 Minit Dah Siap

June 6, 2020 rencah7 0

Hidangan mudah disediakan untuk sarapan,minum petang dan makan malam, sangat mudah dan senang. Tak perlu masa yang panjang, mak-mak cepat jer nak buat!
Rasa tomyam dengan udang serasi bersama bihun yang lembut sedap. Sangat cepat hanya 15 minit diperlukan siap masak. Selamat mencuba
BIHUN GORENG TOMYAM
.BAHAN-BAHAN:
Sebungkus bihun. *5 biji bawang merah (cincang) *5 ulas bawang putih (cincang) *3 batang serai (dititik biasa dia!) *Udang geragau segenggam-cuci bersih *Udang segar *2 sudu pes thai tom yam *Lobak merah-dihiris Sayur sawi
.

.

.
CARA MEMASAK:
1. Tumis bawang merah, bawang putih dan serai hingga wangi. Kemudian masuk kan udang geragau tadi.

.
2. Bila sudah wangi boleh tambah pes tomyam, udang segar dan lobak merah. Kacau rata dan jangan lupa tambahkan garam secukup rasa.

.
3. Masukkan bihun dan gaul rata. Masukkan sawi, air 1-2 cawan dan daun limau purut. Tutup kuali dan biar hingga bihun lembut

.
INFO:
Kalau suka masak boleh masukkan hirisan cili padi.
Boleh t..

5 Idea Hebat Kek Tanpa Oven, Lembut & Lembab Dari Norbaini Rahwi

June 6, 2020 rencah7 0

Idea kek kukus kali ini memang cukup istimewa. Tanpa membakar dalam ketuhar kek kekal lembut dan sedap. Malahan kek yang dikukus tanpa oven ini mempunyai tekstur yang lembab ‘moist’ yang cukup enak.
Pastikan periuk pengukus dididihkan terlebih dahulu airnya, dan tutup kek dengan aluminium foil agar tidak menitik di atas kek.Jom semak idea kreatif Norbaini Rahwi yang juga penulis dan pengajar resipi kek.

1. KEK KUKUS LOBAK

BAHAN-BAHAN :
Bahan A:
4 biji telur 200gm gula kastor 270gm minyak masak/jagung ½ sudu teh garam 1 sudu teh vanilla essen Bahan B:
240gm tepung gandum | diayak 2 cawan lobak merah | disagat 1 ½ sudu teh serbuk kayu manis 1 sudu teh serbuk penaik ½ sudu teh baking soda Bahan-bahan untuk filling dan topping:
600gm whipping cream/fresh cream 200gm krim keju CARA MEMASAK :
Cara pembuatan kek kukus :
1. Sediakan periuk kukusan. Sediakan 2 loyang bersize 8 inci dan di alas dengan kertas. Tidak perlu di sapu mentega.
2. Pukul Bahan A hingga sebati
3. Masukkan Bahan ..

Masakan Warisan Baba Nyonya, Ada Pengaruh Melayunya

June 6, 2020 rencah7 0

Sajian laut Baba Nyonya atau Cina Peranakan memang serasi dengan tekak orang Melayu. Pengaruh sajian Melayu terutama bahan ramuannya banyak yang menyamai ramuan sajian Melayu.
Ni dua sajian ikan resipi Cina Peranakan yang dikongsi oleh Kolej Yayasan Felda Pahang. Berbaloi-baloi untuk dicuba …
IKAN GERANG ASAM
BAHAN-BAHAN :
1 keping kepala ikan merah 1 kuntum bunga kantan 2 sudu makan asam jawa 2 helai daun limau purut 1 tangkai daun kesum 2 biji bendi 1 biji tomato 1/2 kiub ikan bilis Garam secukup rasa Gula secukup rasa 3-5 sudu makan cili kisar Bahan kisar halus :
5-7 biji bawang merah 3 ulas bawang putih 50gm kunyit hidup 50gm lengkuas 30gm serai | dihiris 1 biji buah keras | dihiris 15gm belacan CARA MEMASAK :
1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar hingga naik bau.
2. Masukkan cili kisar dan tumis hingga pecah minyak, guna api kecil dan kacau selalu.
3. Masukkan air asam jawa, kacau rata dan tuang air secukupnya (anggaran 3 cawan), biarkan ia mendidih.
4. Masukkan i..

Dah Tak Payah Beratur Di Kaunter, Ini Cara Buka Akaun SSPN Online Je. Lagi Mudah & Cepat!

June 6, 2020 rencah7 0

Sebagai ibu bapa, merancang simpanan pendidikan anak-anak adalah sangat penting.
Kita sebenarnya tak perlu tunggu anak masuk sekolah untuk mulakan simpanan. Lagi awal, lagi bagus.
Salah satu pilihan yang baik adalah untuk menyimpan di SSPN, iaitu salah satu instrumen simpanan yang direka oleh Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).
Selain menyimpan, SSPN juga menawarkan pelbagai keistimewaan dan manfaat kepada seluruh keluarga.
Mulai 1 Januari 2012 juga, para pelajar yang ingin memohon pinjaman pendidikan bagi membiayai pengajian mereka di Politeknik, IPTA atau IPTS adalah DIWAJIBKAN mempunyai akaun SSPN-i dengan simpanan minimum sepertimana yang ditetapkan oleh PTPTN.
Jadi dah alang-alang tu eloklah buka akaun SSPN terus dari awal kan?
Sekarang ni dah senang tau. Sebab ibu bapa kini boleh buka atau tambah akaun SSPN secara online tanpa melalui mana-mana kaunter PTPTN atau cawangan bank.
Lebih mudah, cepat dan selamat!

Cara Buka Akaun SSPN Online Di sini dikongsi..

Pizza Masak Atas Kuali, Lembut & Rangup.

June 5, 2020 rencah7 0

Kalau rumah takde oven atau pun oven rosak, boleh aje masak pizza. Gunakan kuali. Lepas masak doh,susun topping boleh tabur apa sahaja ayam, daging, sayur, seafood tapi semua itu kena dimasak dahulu.
Naik cairkan keju mesti kena letak penutup, api kena perlahan aje. Tiga hingga empat minit dah okay sebab bahan-bahan topping tu dah siap siap masak tadi kan.
Yg dah siap masak tu boleh lah tabur oregano, memang sedap melampaulah.Seratus peratus masak atas api dapur gas aje, jom semak resipi yang dihasilkan oleh Murni Ahmad ni.
PIZZA TANPA OVEN
BAHAN-BAHAN :
Bahan doh pizza :
1kg tepung gandum 2 cawan air suam 1 paket mauripan @ yis kering 2 sudu makan minyak masak 1 sudu makan gula Secubit garam * Uli bahan di atas sekurangnya 5 minit
Bahan topping :
Sos pasta tradisional-jenama bebas. Boleh letak macam-macam topping, Hot dog/ayam/cendawan butang/nanas/tomato/kejuseafood Bahan sos :
3 ulas bwg putih 1 biji bawang besar/Holland 1 sudu kecik mix herbs 1 kiub ayam 2 sudu besar tomat..