Syoknya Berbuka Puasa Dengan Sotong Kukus Sos Limau

April 30, 2020 rencah7 0

Sotong ni sebenarnya macam-macam kita boleh masak. Salah satunya sotong kukus limau. Memang sedap sesangat. Bahan yang digunakan pun tak banyak. Asalkan ada lengkuas, serai dan bawang putih, dah cukup. Opsss. Daun ketumbar jangan lupa. Itu pelengkap aroma dan cita rasanya.
Bahan untuk sos tu yang banyak sikit. Bila ada sos, tu yang jadi tambah sedap tu. Nanti korang try buat tau. Memang syok.
SOTONG KUKUS LIMAU
.
BAHAN SOTONG KUKUS
1 atau 2 ekor sotong saiz besar
Lengkuas
Serai
Daun ketumbar (akar sekali)
Bawang putih
CARA MEMBUAT SOTONG KUKUS
1. Cuci sotong bersih-bersih.
2. Potong sotong macam dalam gambar. Jangan sampai putus. Kelar saja.
3. Susun sotong dalam bekas untuk kukus, letak lengkuas, serai (potong).
4. Letakkan akar ketumbar, sedikit bawang putih letak atas sotong.
5. Kukus sotong dengan api kuat. Sudah masak, buang air sotong.
BAHAN SOS
1 sudu besar gula
3 sudu besar air perahan limau nipis
2 1/2 sudu besar sos ikan
1 ulas bawang putih
Cabai melaka merah, hijau (di..

Resepi Kek Gula Hangus ( Teknik Bakar)

April 30, 2020 rencah7 0

Resepi berikut merupakan satu resepi kek yang sangat digemari. Resepi ini menggunakan bahan yang minima sahaja. Namun begitu pembuatannya adalah sedikit rumit, menyebabkan ia sukar untuk disediakan. Bagi anda yang ingin mencabar kemampuan diri anda, berkata anda cuba resepi ini. Berikut adalah bahan-bahan dan cara-cara yang diperlukan untuk menghasilkan kek gula hangus.
Resepi Kek Gula Hangus Bahan gula hangus 1 cawan gula pasir 3 sudu mentega 1 cawan air mendidih Kaedah Mula-mula cairkan mentega di dalam periuk, kemudian masukkan gula.Dengan api yang sederhana goyangkan kuali hingga gula perang dan cair sekata.Perlahan-lahan tuang air panas mendidih ke dalam gula hangus tadi.Kacau supaya semua gula yang berkerak tadi tu menjadi rata dan larut.Padamkan api.Sejukkan air gula hangus hingga mencapai suhu bilik.Anggaran masa 1 jam. Bahan kek 4 biji telur ayam gred B 1 cawan tepung gandum 1 cawan susu pekat manis 1 sudu teh esen vanila 2 sudu teh soda bikarbonat Kaedah Sediakan loyang yang..

Mencari Hidangan Lazat & Berkhasiat Ramadan Ini? Susu Dutch Lady Kurma & Ros Bandung Kan Ada!

April 30, 2020 rencah7 0

Ramadan bulan rahmat, bulan barakah yang dinantikan oleh umat Islam di seluruh dunia. Pada bulan yang mulia ini, umat Islam diwajibkan berpuasa selama sebulan dan meningkatkan amalan-amalan sunat bagi merebut keredaan dan ganjaran pahala.
Namun, sejak dunia diserang wabak COVID-19, suasana sambutan Ramadan agak suram berbanding tahun sebelumnya. Tapi, jangan jadikan wabak ini sebagai alasan anda lemah dan tak bermaya. Anda perlu dapatkan khasiat makanan yang terbaik untuk anda seisi keluarga kekal bertenaga dan kuat sepanjang bulan Ramadan!
DUTCH LADY KURMA & ROS BANDUNG KEMBALI LENGKAPKAN RAMADAN ANDA
Ramadan tahun lalu, Dutch Lady memperkenalkan variasi baru edisi terhad bagi rangkaian susu Dutch Lady Pure Farm iaitu Dutch Lady Kurma dan Dutch Lady Ros Bandung. Tahun ini, dua variasi yang ditunggu-tunggu kembali lagi bagi meraikan kedatangan bulan Ramadan.
LENGKAPKAN SAJIAN SAHUR DENGAN DUTCH LADY KURMA
Tidak lengkap rasanya Ramadan jika tiada buah kurma yang juga merupakan sa..

Nama Aje Kuih Ulat Bulu, DiMakan Berbuka Tak Gatal Tau

April 29, 2020 rencah7 0

Kuih Ulat Bulu, makan ni tak gatal tau. Ntah kenapa namanya begini tak pasti pulak. Dibuat dari tepung pulut dan tepung gandum dan yang paling padu berintikan pes kacang merah. Memang sedap dimakan sebagai pencuci mulut lepas berbuka nanti.
Bahan-bahannya pun ringkas sahaja, berbaloi-baloi untuk dicuba. Jom tengok resipi perkongsian daripada gerobok ummu
KUIH ULAT BULU

BAHAN-BAHAN :
Tiga cawan tepung pulut Dua sudu besar tepung gandum Satu cawan air Sedikit air kapur Secubit garam Kelapa parut Inti kacang merah (saya beli yang dah siap) CARA MEMASAK :
1. Satukan tepung pulut, tepung gandum, garam dan air kapur. Gaul sampai sebati.
2. Masukkan air sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh yang sederhana lembut.
3. Ambil sedikit doh dan leperkan
4. Letak inti kacang merah
5. Gentel bujur untuk tutup doh
6. Ulang sampai habis
7. Panaskan air sampai mendidih. Masukkan doh ulat bulu dan biarkan sampai timbul. Dah timbul, salut atau golek dengan kelapa parut yang di campur dengan sediki..

Resepi Nasi Goreng Kampung (Versi Cili Kering)

April 29, 2020 rencah7 0

Resepi kali ini merupakan sebuah resepi yang sesuai dijadikan hidangan sarapan pagi. Nasi goreng kampung kali ini menggunakan cili kering. Lazimnya nasi goreng kampung menggunakan cili api. Tetapi bagi anda yang sukar untuk mendapatkan cili api. Bolehlah mencuba resepi ini, berikut adalah bahan-bahan yang diperlukan yang boleh didapati di kedai berdekatan.
Resepi Nasi Goreng Kampung Bahan-bahan Nasi sejuk 2-3 cawan Bahan-bahan tumbuk. 5 ulas cili kering (gunting dan rendam dengan panas)Setengah biji bawang besarDua ulas bawang putihSegenggam ikan bilisGaram 1 sudu Bahan perencah Ikan bilis yang telah digoreng.Sedikit sayur kangkung (bersihkan dan potong kecil) Kaedah Mula-mula tumis bahan-bahan yang telah ditumbuk.Kemudian tunggu sehingga ia garing.Selepas itu masukkan sayur kangkung yang telah di bersihkan.Masak sehingga sayur layuKemudian baru pecahkan telur. Sebelum telur kering masukkan nasi dan gaul dengan laju.Sentiasa gunakan api yang besar agar nasi goreng anda masak dengan be..

Patutlah Selalu Haus, Rupanya Ada Risiko Makan Pedas Ketika Sahur Dan Berbuka

April 29, 2020 rencah7 0

Di bulan Ramadhan, amalan bersahur adalah sunat untuk dilakukan. Bersahur perlu dilakukan sebelum imsak atau tiba waktu subuh. Selalunya, ketika bersahur, kebanyakan orang hanya memanaskan balik lauk pauk yang disimpan lebihan dari menu berbuka sebelumnya. Tetapi ada juga yang rajin dan bangun lebih awal untuk memasak menu untuk bersahur.
Walaubagaimanapun, anda perlulah berhati-hati ketika memilih makanan untuk bersahur dan berbuka. Ini kerana ada sesetengah makanan boleh memberi kesan kepada tubuh badan anda. Terutamanya bagi penggemar makanan pedas, bagi anda ia bukan sahaja dapat menambahlagi cita rasa makanan malah dapat membuatkan nafsu makan anda juga bertambah. Malahan menurut kajian kandungan capsaicin pada cili dapat meningkatkan tenaga yang dikeluarkan tubuh dan mampu mengurangkan berat badan.
Perlu Awasi Makanan Yang Di Ambil
Bagaimanapun, berdasarkan seorang ahli nutrisi, beliau menyarankan agar anda elakkan makanan pedas ketika bersahur atau berbuka kerana saluran pen..

Kepak Ayam Panggang Ala Thai, Sedap DiRatah Masa Berbuka.

April 29, 2020 rencah7 0

Masakan Thai cukup terkenal hampir di seluruh dunia. Bahkan masakan ini juga cukup dekat dengan masyarakat di Malaysia. Hidangan Thai yang kebiasaannya mengandungi rasa masam, masin dan pedas sentiasa menjadi pilihan ramai penduduk Malaysia.
Jom cuba pula resipi kepak ayam panggang ayam Thai ni.
KEPAK AYAM PANGGANG ALA THAI
BAHAN-BAHAN:
10 ketul kepak ayam 4 sudu makan sos Thai 3 sudu makan sos ikan atau secukup rasa 2 sudu makan kicap pekat manis 1 sudu makan minyak bijan 6 biji bawang putih | cincang halus 4 cm halia | cincang halus 4 helai daun limau purut | hiris halus 1 sudu makan gula atau secukup rasa 2 sudu teh serbuk lada hitam 2 sudu teh serbuk cili Thai Minyak untuk menumis secukupnya CARA MEMASAK:
Di dalam mangkuk, gaul kepak ayam dengan kesemua bahan dan perap semalaman simpan di dalam peti sejuk untuk mendapatkan rasa yang lebih optimum. Untuk memasak ayam, susun ayam di dalam loyang pembakar serta sapukan sedikit sos perap pada kepak ayam. Bakarlah di dalam ketuha..

Resepi Nasi Goreng Cinta ( Lain Dari Lain)

April 29, 2020 rencah7 0

Resepi kali ini merupakan sebuah lagi resepi nasi goreng. Nasi goreng amat popular di seluruh dunia. Ini kerana ia amat mudah untuk disediakan, malah harga rasanya juga amat sedap. Nasi goreng cinta ini diberi nama begitu kerana ia menggabungkan bahan-bahan dari Timur seperti udang kering dan dengan bahan dari Barat seperti sosej. Gabungan kedua bahan ini memberi rasa yang amat sedap.Berikut adalah bahan-bahan yang diperlukan bagi anda yang ingin mencuba resepi ini.
Resepi Nasi Goreng Cinta Bahan-bahan Tiga cawan nasi sejuk. Bahan-bahan tumbuk. Dua ulas bawang putih.Satu sudu udang kering (rendam sahulu)5 ulas cili api1 sudu garam dan sedikit sebuk perasa. Bahan rencah Sosej Udang (pIlihan)Isi ayam (pilihan)Jagung manisLobak merah (potong dadu)Telur (pilihan) Kaedah. Mula-mula tumiskan bahan-bahan Tumbuk.Selepas itu masukkan Rencah Sosej dan juga sayur sayuran.Apabila sayur mulai layu, pecahkan telur.Sebelum telur mulai garing masukkan nasi.Goreng dengan api yang besar dan kacau denga..

Ini Rupanya Perbezaan Telur Masin & Telur Padi, Jangan Sampai Tersalah Beli!

April 29, 2020 rencah7 0

Telur masin merupakan antara bahan masakan yang digemari ramai. Pelbagai juadah dimasak menggunakan telur masin sebagai bahan asas masakan. Ketam telur masin, chicken salted egg, sotong telur masin dan pelbagai lagi antara masakan yang menggunakan telur masin sebagai bahan asas masakan.
Selain itu, ada juga sesetengah orang menghidangkan telur masin juga sebagai lauk untuk dimakan bersama nasi. Nasi kerabu antara yang terkenal menyediakan telur masin sebagai lauknya. Tetapi ada sesetengah orang juga yang keliru di antara telur masin dan telur padi atau telur asin ini. Sulaiman Bin Sa-ee melalui laman Facebook Masak Apa Tak Jadi Hari Ni berkongsi tentang perbezaan antara telur masin dan telur padi ini.
Telur Padi Juga Dikenali Sebagai Century Egg
Memandangkan ada sesetengah orang yang masih keliru antara telur masin dengan telur padi, di sini saya ada sedikit info berkenaan telur padi ini. Sedap makan dengan bubur. Telur Padi (Cina ringkas: 皮蛋; pinyin: pídàn) juga dikenali sebagai t..

Resepi Kimchi Jjigae Stail Melayu Senang & Lazat

April 29, 2020 rencah7 0

Korang minat makan makanan Korea, terutama kimchi jjigae? Hah, penulis ada resepi terbaik untuk dikongsikan bersama korang semua. Bukan saja cara masaknya mudah malah bahan-bahannya juga ringkas dan tak sukar untuk di cari.
Yang memang kaki makanan Korea wajib cuba resepi kimchi jjigae sebab memang lain dari yang lain, tak percaya kena cuba!
Bahan wajib ada untuk masak Kimchi Jjigae. Foto – Arkib Wanista Bahan-bahan
1 pek kimchi (potong-potong) 4 sudu makan Gochujang 2 ketul dada ayam (potong dadu atau hiris secara lebar) 2 sudu teh gula 1/2 sudu garam 2 sudu teh serbuk cili 1/2 kiub pati ikan bilis 1 sudu teh minyak bijan 1 biji bawang Holland (hiris besar-besar) 7 ulas bawang putih (dihiris nipis) 2 batang daun bawang (satu batang daun bawang potong serong dan satu lagi potong kecil-kecil) Cara masak beras Jepun
Masukkan satu cawan beras Jepun ke dalam periuk nasi. Bilas beras Jepun sehingga bersih. Kemudian masukkan satu cawan air dan tanak nasi sehingga masak. Jenama beras Jepun yang digunakan. Foto – Shopee Cara masak kimchi jjigae
Mula-mula masukkan minyak masak ke dalam periuk kemudian tumis bawang putih sehingga kuning keemasan. Selepas itu masukan pes gochujang dan ayam ke dalam periuk, gaul rata. Kemudian masukkan kimchi, bawang holland, daun bawang yang dipotong serong, masukkan air (sukatan air ikut citarasa), minyak bijan, gula, garam, serbuk cili dan kiub pati ikan bilis ke dalam masakan. Gaul bahan-bahan sehingga sebati dan kemudian ambil penutup periuk dan tutup periuk. Biarkan masakan masak sendiri dengan api sederhana perlahan. Masakan dah empuk dan masak, tutup api dapur. Hidangkan kimchi jjigae ke dalam mangkuk bersama daun bawang. Jangan lupa nasi Jepun kita, hidangkan sekali bersama-sama kimchi jjigae. So, lepas ni korang boleh la cuba masak resepi kimchi jjigae ni di rumah untuk berbuka. Bukan saja bahan-bahannya mudah dan ringkas, malah cara masaknya juga sangat cepat.
The post Resepi Kimchi Jjigae Stail Melayu Senang & Lazat appeared first on Wanista.com.