Resepi Air Katira Paling Ekspres & Simple Tapi Rasa Macam Dekat Bazaar!

Tibanya Ramadhan setiap tahun, pasti ada sahaja juadah yang wajib dibeli dibazaar atau dibuat ketika ini. Ianya seakan akan melengkapkan juadah berbuka. Tetapi Ramadhan kali ini berlainan kerana disambut dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan segala bazaar telah dibatalkan. Antara juadah yang paling laris jika dijual sepanjang Ramadhan ialah Air Katira. Bagi penggemar air katira jangan risau, walaupun anda tidak dapat membelinya pada tahun ini, tetapi anda boleh buat sendiri.

Siti Hajar Mat Rasit melalui laman Facebooknya berkongsi resepi air katira yang sangat senang untuk dibuat ketika berbuka. Menggunakan bahan yang simple dan pastinya sedap!

Resepi Air Katira

Semalam ramai yang tanya macam mana buat Air Katira ni. So makiti share kat sini jela ek macam mana nak buat Air Katira PKP. Jimat dan ekpres.
Bahan-bahan simple je, yela nama pun ekpres kan. Walaupun ala ala je tapi serius sedap macam Air Katira asli.

Bahan-bahan

– Pewarna minuman berperisa TEBU (brand Double Lion)
– Susu pekat manis
– Biji selasih (rendam dulu)
– Cincau (potong ikut suka)
– Sirap Ros/pewarna merah

*Kenapa tebu? Tak rasa tebu ke nanti?
Iye tebu, takde rasa tebu pun sebenarnya. Rasa macam air Katira.
*Sukatan ikut sedap mata memandang sedap lagi tekak menelannya.

Cara-cara

1. Masukkan perasa tebu, susu, selasih dan cincau ikut banyak mana bancuhan.

2. Masukkan air kosong.

3. Titiskan sirap ros sikit supaya warnanya nampak dark sikit.

4. Masukkan ais.

(Mata makiti tak kenan tengok warna dari perasa tebu tu je, sebab tu tambah sirap sikit. Kalau hampa takmau letak pun takdak masalah, tak lari pun rasa dia kecuali la letak asam jawa )

Dah siap, kalau ada yang cukup bahan macam air katira asli, bolehlah ditambah ke dalamnya. Kalau takde, guna jela apa ada. Ye dokk? Walaupun ringkas, boleh tahan sedap juga. Dah buat nanti tag makiti ok. Tak semua tempat senang cari katira, kembang semangkuk dan bahan lain dalam katira asli tambah2 tengah pkp ni. Dan tak semua orang rajin nak blend kurma dan daun pandan masa puasa ni. Sekali lagi diingatkan bahan y ni versi ekspres, bukan niat nak lawan katira asli sekadar buat pelepas dahaga berpuasa. Maaf kalau ada tersalah dalam berkongsi resepi

Sumber : Siti Hajar Mat Rasit

Recommended for you

(Visited 36 times, 1 visits today)