Cara Tanam Serai Supaya Cepat Bertunas, Rupanya Sebelum Tanam Kena Rendam Dulu

Nampak macam senang nak tanam serai, tapi ada juga yang tak menjadi. Sebenarnya nak tanam serai ni pun kena tahu caranya, bukan pakai cucuk dalam tanah saja.

Kalau silap cara lambat bertunas. Jika nak cepat ikut langkah yang dikongsi Azyan Syazwani‎ ini.

Cara tanam serai supaya cepat bertunas

Sebelum ini cara yang dilakukan dengan mencucuk terus ke tanah. Hidup memang hidup cuma ambil masa nak bertunas. Tapi lepas ikut cara ini nampak bezanya, serai lagi cepat bertunas dan subur.

1. Potong serai tinggalkan balance seinci. Ubi/isinya boleh guna utk masak. Tak ada lah membazir.

2. Kemudian rendam serai tu dengan air. Air tak payah banyak sangat. Cukup sekadar paras untuk akar keluar.

3. Pastikan keadaan serai susun berdiri/tegak.


4. Lepas tu biarkan serai terendam. Kalau air kurang dari sehari ke sehari tambah lah airnya.

5. Insyaallah dalam beberapa hari muncul la akar. Lepas itu muncul tunas pokok-pokok baru.

6. Dah keluar 2 3 tunas anak pokok, boleh lah pindahkan ke tanah.

Selamat mencuba!

Sumber:Azyan Syazwani

The post Cara Tanam Serai Supaya Cepat Bertunas, Rupanya Sebelum Tanam Kena Rendam Dulu appeared first on Vanilla Kismis.

(Visited 3 times, 1 visits today)