Buang Dulu Kesan Putih Pada Brokoli Sebelum Masak. Ini Caranya, Supaya Rasa Selamat Untuk Dimakan

Sayur brokoli memang jadi kegemaran ramai, sebab ia rangup, enak dan banyak khasiat. Kalau ke pasar brokoli antara sayur yang mesti dibeli.

Tapi bila pulang dan bersihkan sayur ini kita mesti perasan pada permukaan gugusan brokoli yang hijau ada kesan putih seakan lilin.

Kita sendiri tahu untuk memastikan sayur-sayuran segar sudah pasti ada penggunaan bahan kimia dan racun digunakan.

Menyedari perkara ini, Salmy Saznira berkongsi cara yang dilakukan untuk membersihkan kesan putih pada brokoli agar kita tak lagi rasa was-was untuk menikmati sayur ini.

Warna putih seakan lilin

Dulu Kak Mie dan famili tak suka makan sayur brokoli ni. Tapi sejak akhir-akhir ni semakin minat pulak. Pendek kata tak leh nampak brokoli segar pasti nak angkut beli.

Kalau perhati betul-betul, atas gugusan brokoli ni ada warna putih-putih kelabu kan. Semacam lilin pun ada. Cuba alirkan air, pasti air tak boleh lalu ke dalam tu. Ada perasan tak?

Kebanyakan brokoli di tempat kita ni banyak yang diimport, nak bagi sayur segar sokmo bahan kimia bubuh situ.

Tu la Kak Mie cuba cari jugak cara nak bersihkan racun-racun tu. Alhamdulillah jumpa dah. Rasa bersih sikit la nak makan.

Bersih guna 3 bahan dapur ini saja

Caranya mudah jer. Guna semua bahan yang ada kat dapur.

1. Cuka (Kak Mie guna cuka epal)
2. Garam (Kak Mie guna garam himalaya pink)
3. Air bersih

Rendamkan brokoli dalam air cuka dan garam dalam 3-5minit. Lepas tu bilas bersih. Insya-Allah.

Cuba rujuk video kat bawah. Kak Mie ada buat eksperimen.

– Brokoli (kiri) sebelum direndam.
– Brokoli (kanan) selepas direndam. Jelas nampak air boleh tembus masuk dalam gugusan brokoli (racun lilin dah hilang).

Sumber: Salmy Saznira

Artikel Berkait: Sayur Brokoli Sebenarnya Banyak Ulat, Rendam Cara Ini Untuk Hapuskannya

The post Buang Dulu Kesan Putih Pada Brokoli Sebelum Masak. Ini Caranya, Supaya Rasa Selamat Untuk Dimakan appeared first on Vanilla Kismis.

(Visited 30 times, 1 visits today)