7 ‘Gajet’ Dapur Untuk Mudahkan Kerja Berbaloi Beli Kalau Masuk Daiso

Selain Mr. DIY dan Eco, Daiso adalah kedai pantang lalu bagi kaum wanita. Kalau masuk kedai ni, jarang keluar dengan tangan kosong.

Kadang-kadang entah apa-apa yang dibeli, nampak semuanya berguna tapi sudahnya tersimpan dalam almari. Supaya kita tak terjebak dengan pembelian yang kita tak guna atau membazir boleh ikut perkongsian daripada Hani Hani Mynis ini.

Dia berkongsi tentang senarai 7 gajet dapur yang berbaloi beli kerana akan memudahkan kerja di dapur.

7 gajet yang mudahkan kerja di dapur

Selain Eco dan Mr Diy, Daiso ni ialah kedai saka ketiga bagi hani. Jarang-jaranglah Hani berjaya keluar dari Daiso dengan tangan kosong

Kalau masuk Daiso Hani suka tengok “gajet” dapur sebab kebanyakan barang dari Jepun ni genius, kadang2-kadang tak tahu pun wujud rupanya benda alah macam ni semata-mata nak mudahkan kerja.

Dan ini ialah senarai 7 gajet dapur yang Hani rasa patut ada untuk memudahkan lagi kerja kat dapur! Esok cuti kan, pergi cari. Semoga bermanfaat!

1. Silicon oil bottle & brush

Posted by Hani Mynis on Khamis, 21 Februari 2019

 

Serius Hani rasa benda ni genius! Masukkan minyak dalam botol silikon ni, lepas tu nak guna picit je dalam kuali. Sapu dengan berus kat atas tu. Sesuai sangat untuk masak roti canai, roti jala dan macam-macam yang tak gunakan minyak banyak tapi minyak rata di permukaan kuali. Nak wangi, potong kecil-kecil (bukan hiris) daun pandan, masukkan dalam botol ni. Bijak sangat benda ni, senang kerja.

2. Timer!

Benda wajib ada untuk memasak (especially mengukus), membersih dan mengemas. Hani kalau takde timer ni mengemas rasa macam tak boleh nak kemas laju-laju. Hani tak guna alarm hp sebab nanti tangan rajin check notifications kerja rumah tak gerak.

3. “Timer” untuk masak telur

Dulu-dulu petua mummy Hani ajar nak rebus telur letak sikit beras (dua tiga cubit). Beras dah masak jadi nasi maknanya telur dah masak. Ada benda alah ni mudah nya ! “Masakkan” sekali telur dgn egg timer ni nanti senang nak tahu telur dah masak atau separuh masak.

4. Pengukur spaghetti

Rumah Hani sebulan dua kali masak spaghetti, pernah berlaku kadang nak masak banyak mana tak sure. Takut tersikit atau terlebih banyak. Jadi guna je pengukur spaghetti ni. InsyaAllah mencukupi tapi kalau jenis kuat makan macam Hani. Kalau untnk dua org Hani ukur dalam lubang ketiga.

5.  Silica gel

Ni untuk Hani letakkan dalam balang makanan kering mcm bekas spaghetti, rempah, Milo, kopi sebab tak nak makanan kering jadi lembap, berkulat dan keras. Masukkan dalam balang atau tampal kat bahagian dalam penutup balang.

6. Pengeras minyak

Ni ramai dah tahu kot, rumah Hani jarang guna benda alah ni. Tapi good to have at home. Ni utk keraskan lebihan minyak yang kita nak buang. Dah keras bolehlah buang dalam plastik sampah.

7. Milk frother

Ni bukan untuk kopi je, Hani buat telur dadar pun guna benda alah ni. So telur dadar jadi extra fluffy.

Sumber: Hani Mynis

(Visited 1,282 times, 1 visits today)